محمد رضا احمدخانی؛ اکرم دهقان زاده
دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1395، ، صفحه 11-27
چکیده
در مقاله حاضر قصد بر آن است تا نقد آثار هنری برای تعیین هویت الگوهای دستوری و واژگانی استفاده شده در ارجاع مقایسه ای و همچنین شیوه استفاده از زبان ارزیابی و انواع ساختهای زبانی (واژه، صفت، بند و سازه های دستوری) به کار گرفته شده، بررسی شود. تعیین این الگوها که نقش کلامی ارزیابی و مقایسه در فرآیند درک دارند به خواننده این امکان ...
بیشتر
در مقاله حاضر قصد بر آن است تا نقد آثار هنری برای تعیین هویت الگوهای دستوری و واژگانی استفاده شده در ارجاع مقایسه ای و همچنین شیوه استفاده از زبان ارزیابی و انواع ساختهای زبانی (واژه، صفت، بند و سازه های دستوری) به کار گرفته شده، بررسی شود. تعیین این الگوها که نقش کلامی ارزیابی و مقایسه در فرآیند درک دارند به خواننده این امکان را میدهد تا مفهوم ارزیابی در متن را شناسایی کند و چهارچوبی از مقایسه و ارزیابی از متن را در ذهن خود شکل دهد. روش تحقیق این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی است و داده های مربوط مشتمل بر 60 نقد آثار هنری است که از 25 مجله هنری از جمله تندیس، فیلم، فیلمنگار گردآوری شده است. پس از مطالعه و بررسی جملات استفاده شده برای ارزیابی آثار هنری که مشتمل بر 603 جمله است، کلیه واژه ها و الگوهای دستوری عبارتهای مقایسه ای استخراج و فهرستبندی شده است. در این پژوهش مشخص گردید که نمونه های صفت برتر و برترین و شباهت در ساختارهای ارزیابی از آمار بالاتری برخوردار و در نقد آثار هنری از این موارد برای ارزیابی آثار هنری بیشتر استفاده شده است.